//////

DBAŁOŚĆ O ZDROWIE

Wszystko to nie przekreśla oczywiście dbałości o zdro- . wie jednostek uprawiających sport. Faktem jest, że wzmożenie opieki lekarskiej nad treningiem sportowca- winno się uznać za pilną i konieczną potrzebę. Bowiem czynności sportowe stosowane nieumiejętnie i bez fa­chowej-.kontroli mogą prowadzić do’fizycznego bądź psychicznego kalectwa. Rzecz w tym, aby zastosować tu ostrożne i rozsądne dawkowanie według zasady: „Ambicje i współzawodnictwo są ogniem pod kotłem, w którym sport kipi. Jeśli kocioł grozi pęknięciem, czas . przytłumić ogrzewanie, gdy kocioł mocny — niech pło­mienie buchają” . Bowiem istotę sportu wyraża for­muła olimpijska „wyżej, Silniej, szybciej”.

SPORT BLIŻSZY WSPÓŁCZESNYM POTRZEBOM

Sport bowiem bliższy jest współczesnym potrzebom psychospołecz­nym. „Wychowanie fizyczne — pisał Osmolski — ope­ruje wprawdzie ciałem, mięśniami, ale musi liczyć się z  prawami psychiki. Kto nie chce zmusić, ale zachęcić do ćwiczeń,’ winien zwracać się nie tylko do poczucia- obowiązku. Młode umysły są skłonne do fantazjowania, trzeba im dać barwny świat sportu, tę miniaturę żyda społecznego. W młodych duszach gra prastary popęd bojowy dawnych pokoleń; trzeba mu dać ujście w walce bezkrwawej, w konwencjonalne formy ujętej […]. Rze­czą wychowawców i kierowników ćwiczeń jest pamię­tać, że w sporcie tak samo jak w gimnastyce właści­wym celem jest harmonijny rozwój ciała i charakte­ru” .

PRACA ZMECHANIZOWANA

Praca zmechanizowana w wielkich przedsiębiorstwach wytwórczych oraz organizacja charakterystyczna’ dla społeczeństwa masowego, atomizująca zespoły ludzkie* zdaniem Osmolskiego (co przejął on zresztą od kryty^ ków mieszczańskiej cywilizacji), przynosi w rezultacie poczucie osamotnienia, wyobcowania, zagrożenia i bez­radności, a nade wszystko rodzi zjawisko anonimowo­ści jednostki. Sytuacja ta sprzyja powstawaniu natu­ralnej potrzeby odróżnienia się od innych oraz uzy- . skania dzięki własnemu wysiłkowi takich wyników . działania, które świadczyłyby niezaprzeczalnie o nie’ powtarzalności i wyjątkowości danego osobnika.

Wpływ snu na zdrowie

Odpowiednia ilość snu jest bardzo ważnym elementem dla życia każdego człowieka. Zdrowy, spokojny i mocny sen odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu całego organizmu. Regeneruje organizm, poprawia jego wydajność oraz sprawia, że człowiek następnego dnia wstaje rześki i wypoczęty. Podczas snu zachodzą procesy fizjologiczne takie jak odbudowa uszkodzonych komórek czy utrwalenie pamięci. Wydziela się także hormon wzrostu. Sen wpływa również dobrze na psychikę człowieka, harmonizuje stany emocjonalne, zwalcza przygnębienie i apatię, pomaga w odreagowaniu stresu, poprawia samopoczucie. Optymalny czas trwania snu u dorosłego człowieka powinien wynosić około 6-8 godzin. Na jego jakość wpływa to jak głęboko się śpi. Dlatego warto przed pójściem spać się odprężyć, wyciszyć, zapomnieć o problemach, przewietrzyć pokój, wyjść na spacer lub poczytać książkę. Te drobne z pozoru czynności pozwolą w nocy lepiej wypocząć organizmowi. Warto zadbać, o to aby sen był regularny, spokojny i głęboki, ponieważ jego niedobór wpływa niekorzystnie na zdrowie. Brak snu może spowodować ból głowy, ale również zwiększyć ryzyko chorób serca, udaru, cukrzycy czy otyłości.

Ciąża a dieta

Wiadomo, że każda kobieta w ciąży chce należycie dbać o swoją figurę, ale przede wszystkim o swoje dziecko. Dlatego też ma to ogromne znaczenie dla przyszłości oraz zdrowia malucha. Należy się zastanowić nad tym, co właściwie jest dla nas istotne, oraz w jaki sposób można w krótkim czasie poprawić swoją kondycję która będzie mogła mieć duże znaczenie w trakcie porodu. Oznacza to, że należy dokładniej zastanowić się nad naszą dietą, która być może jest do poprawki. Z całą pewnością wiele osób na samym początku myśli że nie ma to większego znaczenia. Jednak z chwilą gdy kobieta dowiaduje się tym, że zostanie mamą musi szczególnie o siebie dbać. Bardzo istotną kwestią są tutaj regularne oraz zdrowe posiłki, jak i również jedzenie odpowiednich rzeczy. Przede wszystkim należy zwiększyć ilość dostarczanych witamin oraz minerałów, ponieważ trzeba wyżywić dodatkowe ciałko. Dlatego też koniecznie należy wziąć to pod uwagę oraz poprawić jakość swojej diety. Być może docenimy to w momencie w którym urodzi nam się zdrowe dziecko.

Wygląd skóry a dieta

Wygląd naszej skóry jest uzależniony od naprawdę bardzo wielu czynników. Jednak bardzo duże znaczenie może mieć tutaj przede wszystkim nasza dieta, jak i również waga. To właśnie od wagi może być uzależnione to, jak mocno jest ona napięta. Dlatego też w sytuacji gdy w krótkim czasie mocno schudniemy nasza skóra może utracić swoją elastyczność. Koniecznie więc należy zadbać o picie dużej ilości wody, by można było nawodnić organizm, bardzo ważne jest także działanie zewnętrzne polegające na stosowaniu oliwki, lub tez balsamów. Bez względu na wszystko można będzie odnieść niesamowicie duży sukces, co oznacza, że coraz większa liczba osób jest właśnie na ten krok nastawiona. Od pewnego czasu przybywa nam możliwości, co oznacza, że jeśli ktoś naprawdę chce mieć skórę w idealnym stanie powinien o to zadbać. Warto jest także od czasu do czasu wybrać się do specjalisty, który oceni jej stan oraz również będzie mógł sporo doradzić. Wiadomo, że oczekiwania ludzi są dość zróżnicowane, jednak nie zmienia to faktu, że dla każdego znajdzie się coś właściwego.

Trening a dieta

Odpowiedni trening jest w stanie zdziałać naprawdę ogromne cuda, pod warunkiem, że jest połączony z odpowiednią dietą. Dlatego tak duże znaczenie może mieć połączenie tego w odpowiedni sposób. Na samym początku należy udać się do specjalisty, który sprawdzi jak wygląda nasza dieta, jak i również co należy w niej zmienić. Nie ma nic gorszego niż wykonywanie treningów bez diety, ponieważ to sprawi, że zupełnie nie będziemy mogli liczyć na sukces. Oznacza to, że dieta jest podstawą wspaniałej drogi do polepszenia naszej sylwetki. Wiadomo, że duże znaczenie mają także ćwiczenia, dzięki którym polepszymy naszą kondycje. Na samym początku wiele osób czuje się zagubionych jeśli chodzi o tego rodzaju kwestie, jednak z chwilą gdy ktoś coś więcej na ten temat poczyta, będzie w stanie odnieść naprawdę duży sukces. Jeśli komuś brakuje silnej woli, to zawsze może skorzystać z usług profesjonalistów, dzięki którym to wszystko wyda się o wiele bardziej proste. Od pewnego czasu wiele osób rozumie, że to połączenie może zdziałać cuda.

Rekreacja

Gdy wracamy z pracy lub gdy kończymy lekcje w szkole, planujemy jak by tu najmilej i najprzyjemniej spędzić wolny czas. Ten czas właśnie nazywamy rekreacją. Rekreacja może mieć formę aktywności albo fizycznej – wtedy będziemy uprawiać jakiś sport, albo formę aktywności umysłowej czy artystycznej – wtedy będziemy się oddawać jakiemuś innemu hobby. Zajęcia rekreacyjne są dla nas rozrywką, zabawą, lekarstwem na nudę. Są odskocznią od szarości dnia codziennego, od codziennych obowiązków – czy to w pracy, czy to w szkole. Rekreacja to aktywność podejmowana dobrowolnie bez przymusu. Dlatego związana jest ściśle z zainteresowaniami danego człowieka – ktoś coś musi lubić robić, by się temu oddać. Także sport można uprawiać nie tylko zawodowo, ale też rekreacyjnie. Rekreacja pełni ważną funkcję w życiu człowieka. Rozwija zainteresowania, kształtuje osobowość i charakter. Jest też bodźcem do dalszego kształcenia czy podejmowania aktywności fizycznej. W naszym kraju działają organizacje, które zajmują się organizowaniem zajęć rekreacyjnych. Jest to TKKF, PTTK, LZS, a także różnego rodzaju zrzeszenia i kluby sportowe oraz organizacje młodzieżowe.

Tags: ,

Nurkowanie

Każdy, kto umie pływać, chociaż raz zanurkował głową pod wodę, wie, jaka jest satysfakcja z nurkowania i jak ogromnej przyjemności dostarcza. Jednak nurkowanie przy pomocy specjalistycznego sprzętu, który pozwoli nam swobodnie dłużej przebywać pod wodą, to dopiero prawdziwa frajda. Wtedy można podziwiać piękno wodnego świata, wodnych roślin i zwierząt. Nurkuje się w różnych celach. Dla zabawy, dla sportu. Nurkować można w celach rekreacyjnych, turystycznych, można to czynić ze względów ratunkowych czy militarnych. Nurkowanie jest polecane szczególnie tym, którzy potrzebują w życiu adrenaliny. Jest to sport ekstremalny. Nurkować można albo przy pomocy sprzętu do nurkowania albo na tzw. zatrzymanym oddechu. Nurkowanie weszło w kanon atrakcji turystycznych. Są takie cele podróży wakacyjnych, ajk choćby Egipt, Tunezja czy Chorwacja, gdzie możliwość nurkowania wpisała się już w szereg możliwych do odbycia sposobów spędzenia czasu. Świat podwodnych raf koralowych, starych zatopionych wrak ów statków i ukrytych skarbów może ukazać się Twoim oczom, gdy odważysz się zanurkować. Sport dla odważnych.

Tags: , , , , ,

Fitness

Współcześnie na całym świecie, także w Polsce, w każdym mieście działa jakiś klub fitness czy siłownia. Spędzanie wolnego czasu na ćwiczeniach fizycznych w klubach fitness i siłowniach zdobywa sobie coraz więcej zwolenników i staje się coraz popularniejszą formą aktywności fizycznej i rekreacji. Chodzenie na fitness stało się wręcz moda, jest w dobrym tonie. Na fitness chodzą nastolatki, mamy i starsze panie, chodzą szczupli i uczęszczają grubi – nie ma żadnych ograniczeń wiekowych, płciowych ani żadnych innych – wystarczy tylko trochę chęci i mobilizacji! Kolebką klubów fitness są Stany Zjednoczone, gdzie najpierw powstał i rozpowszechnił się aerobik. Jego wynalazcą jest dr Kenneth Cooper, który w latach 70. opracował programy kondycyjne dla amerykańskich kosmonautów. W ten sposób wypracowany został zestaw ćwiczeń, które opierają się na zasadzie, że zarówno układ krążenia, jaki oddechowy osoby ćwiczącej działa tak, że organizm w trakcie ćwiczeń pobiera wystarczająco dużo tlenu, by nie pozostawać niedotlenionym. Dziś wszelkie formy aerobiku i fitnessu cieszą się ogromnym powodzeniem, a kolejne kluby fitness i siłownie wyrastają jak grzyby po deszczu.

Tags: ,

ROZUMIENIE SPORTU

Obok wyżej przytoczonego rozumienia sportu, Os­molski zwracał uwagę, że dla odróżnienia czynności sportowych od niesportowych stosować ;warto kryte­rium organizacyjne (czy jakdziś powiedzielibyśmy in- . stytucjonalne), w wyniku czego za sport uważać nale­żałoby te czynności, do’Opieki nad którymi powołane są związki sportowe co również miało znaczenie-— . już jeśli nie teoretyczne, to praktyczne. Także w pew­nych proponowanych przez Osmolskiego próbach, kiasyfikacji sportów interferowanie wyżej omówionych postaw ideologicznych jest widoczne. I tak w jego po­dziale sportów na turystyczno-przeslrzenne, których tre­ścią jest zdobywanie przestrzeni i postawa kontempla­cyjna, oraz zawodnicze, w których dominują przede wszystkim rywalizacja i współzawodnictwo,- Osmolski sięgnął do podziałów przyjmowanych już przez jego po­przedników z tym, że oni, przeciwstawiając te dwa ro­dzaje sportów, akceptowali pierwszy i odrzucali drugi, zaś Osmolski propagował’ oba, twierdząc, że co prawda różnią się one * częściowo realizowanymi celami, nie­mniej jednak nie są sobie przeciwstawne i mogą się wzajemnie’uzupełniać.

DĄŻENIE DO LEPSZYCH WYNIKÓW

Była to mianowicie,o   czym wspominaliśmy wyżej, dążność. do coraz lepszych wyników, rywalizacja,’współzawodnictwo i bez­interesowność. Przez sport rozumiał zatem Osmolski czynność fizyczną bezinteresowną, której celem jest ‚ osiągnięcie maksymalnego wyniku na drodze rywaliza­cji i współzawodnictwaA zatem wszystkie gorąco bronione przez Osmol­skiego właściwości sportu, o które kruszył kopię przez całe życie-w potyczkach z tradycjonalistami, zostały ^ włączone przez niego do tego zespołu cech, które jako istotne musiały być przemieszczone w definicji. W ten sposób jeszcze raz „uwidoczniona została zależność pro­pozycji terminologicznej od systemu wartości, jaki sportowi przypisywano.

WYCHOWANIE SPORTOWE

Tym samym-odstąpił od spirytualistycz- no-dualistycznych uzasadnień dotąd głoszonych koncep­cji wychowania’fizycznego na rzecz-ujęć monistycz- nych, wyniesionych z przyrodniczo-medycznych doświadczeń oraz z praktycznej działalności w ruchu wychowania fizycznego i sportu. Dzięki owym charaktery­stycznym przesunięciom akcentów dokonał się za spra­wą Osmolskiego w polskiej teorii kultury fizycznej dal­szy proces wyzwolenia ciała ludzkiego jako wartości samoistnej, autonomicznej.Częścią wychowania fizycznego czy, jak innym ra­zem proponował Osmolski, ruchowego jest wychowanie sportowe. Cechy charakterystyczne, wyróżniające to ^ ostatnie od wychowania fizycznego jako całości, nie były dla Osmolskiego oczywiste.  Niemniej jednak usi­łował je wyodrębnić i zanalizować.

ZROZUMIENIE CELÓW

Po­nadto proponowana przez Osmolskiego definicja po­zwala rozumieć cele wychowania fizycznego jako histo­rycznie zmienne czy zależne od makrostrukturalnych potrzeb.W tym względzie ideał helleńsko-chrześcijański, głbr szony przez Jordana czy Piaseckiego, nie jest dla niego ani.uniwersalny ani wyłączny, a nawet więcej: Osmól-, ski traktował go jako zbyt tradycyjny. On sam, zgod­nie z omawianą już wyżej skłonnością do kompromisu, precyzując szczegółowe, cele wychowania fizycznego,. akcentował przede wszystkim takie wartości, jak zdro­wie, sprawność ruchowa, a dopiero na dalszych miejs- . cach .wymieniał intelektualno-społeczne i psychiczne, ideały,. które poprzez wychowanie fizyczne miały być. realizowane.

METODYCZNOŚĆ DZIAŁANIA

Wychowanie fizyczne cechuje metodyczność w działaniu wychowawcy i wszechstron­ność wpływów osiąganych. Fazy w wychowaniu fizycz­nym szczególnie charakterystyczne są: 1. poznanie wła­ściwości osobnika, którego mamy wychować, 2.-dobór środków, 3. metodyczne tych środków stosowanie, 4. kontrola wpływu, który, dane środki mogły wy­wrzeć” .Owa rozwinięta definicja wychowania fizycznego za­wiera szereg istotnych elementów godnych podkreśle­nia właśnie z punktu widzenia aksjologicznego. Otóż, po pierwsze, Osmolski odrzucał inne, wydawałoby się rów­nowartościowe pojęcie, mianowicie pojęcie „wychowa­nie, cielesne” jako mylące i zbyt wąskie. Bowiem suge­rowało ono pogląd,. iż doskonalenie’ fizycznej strony człowieka jest tu jedynym celem oddziaływań wycho­wawczych, podczas gdy naprawdę chodzi o bodźce na-, turalne, które oddziałują na cały ustrój ludzki, łączący nierozerwalnie, elementy cielesne z duchownymi.